Sommige leerlingen leggen de lat (te) hoog voor zichzelf. Ze gaan alsmaar door of vermijden juist uitdagingen. Wat zijn de mogelijke oorzaken van perfectionisme? Wat kan een school doen of laten om tijdig en adequaat te reageren?
De interactieve training Perfectionisme wordt incompany en op maat verzorgd in samenwerking met een klinisch psycholoog van Herlaarhof.
Naast theorie ligt de focus op praktische toepassing: Hoe sluit je in ondersteuning en aansturing aan bij deze leerlingen en hoe kun je dit binnen de organisatie borgen?
Doelgroep
Deze training is bedoeld voor medewerkers uit het primair, voortgezet en speciaal onderwijs, zoals:
Intern begeleiders
Leerkrachten
Onderwijsondersteuners
Doelstellingen
Deze training richt zich op het herkennen en erkennen van signalen die kunnen duiden op belemmerend perfectionisme bij leerlingen.
Deelnemers leren:
De achtergronden en ontwikkeling van perfectionisme begrijpen.
De transfer maken van theorie naar praktijk.
Gedrag en kenmerken van leerlingen herkennen en analyseren.
Effectieve interventies inzetten.
Van en met elkaar leren.
Praktische handvatten toepassen in gesprekken met leerlingen.
Programma
De training bestaat uit twee bijeenkomsten van drie uur.
Deelnemers ontvangen per dagdeel informatie op papier.
Tussen de bijeenkomsten voeren deelnemers een observatieopdracht uit in hun eigen praktijk, met een tijdsinvestering van drie uur. Deze wordt in de tweede bijeenkomst besproken.
Reflectie en afsluiting
Na afronding van de training ontvangen deelnemers een bewijs van deelname en vindt een evaluatie plaats met het management en de aandachtsfunctionarissen van de school.
De trainers van de ZuiderbosAcademie blijven als critical friend betrokken bij het proces van borging en continuïteit.